Fotoredigering av röda ögon med Pixlr

Ibland (eller ofta) behöver vi fixa till bilder. Det finns en mängd program för fotoredigering därute, en del kan man ladda ner gratis (GIMP eller Picasa) andra kostar (Photoshop i alla dess varianter).

En smidig variant som dykt upp heter Pixlr och den finns på Pixlr.com/editor. Du laddar inte ner något program och du betalar ingenting. Programmet ligger helt och håller på nätet, men du sparar dina bilder på din dator eller direkt på nätet, till exempel Facebook.

Pixlr har enormt många likheter med marknadens största bildredigeringsprogram Photoshop, som jag nämnde tidigare. Du har flytande paletter (du kan dra och släppa dem var du vill ha dem på arbetsytan) för verktyg och flytande paletter för Lager, Historia och Navigator.

Till vänster ser du verktygspaletten. För er som använt Photoshop är detta inget nytt, men för de som ser detta för första gången kommer här en liten förklaring.

Varje verktyg symboliserar en sak du väljer att göra med din bild. På rad 11, till vänster, ser du till exempel en symbol som föreställer ett rött öga.  Du har säkert gissat vad detta verktyg kan hjälpa dig med! Det är lätt att det blir röda ögon när man tar foton, men det finns fotoredigering!

Så vi tar helt enkelt och provar! Upp till bevis, Pixlr!

Min brorsdotter var inte den enda i hennes bekantskapskrets som fick barn för fyra år sedan. Så mycket rart på en gång! Men inte släkt, trots ögonfärgen. 😉

När jag går in på Pixlr.com/editor får jag frågan var bilden ska hämtas (se bilden överst i inlägget). Jag väljer alternativ nr. 2, eftersom bilden fanns på min dator.

Jag väljer Förstoringsverktyget  för att komma nära ögonen som ska redigeras. När jag är riktigt nära, väljer jag verktyget för Röda Ögon och trycker mitt på det öga jag vill ändra en gång.

Ett klick, och ögat går från rött till ‘pupillfärgat’. Bilden i sin helhet efter att alla röda ögon har tagits bort blev så här:

Minst lika gulligt, eller hur? Smidigt, dessutom. Fler fiffiga tips dyker upp här på bloggen!

Lämna en kommentar

Med stöd av

Folkbildningsrådet

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 8 andra, prenumerera du med.

Kontakt

Chantal
chantal.kronberg-pusnik@abf.se

info.osterlen@abf.se